Reading comprehension

Tuesday, January 19, 2010
Saya m.c hari ni sbb saya demam, sakit kepala amat plus tekak saya terasa perit...Sebenarnya saya dikategori manusia yg imun nya agak kebal...jarang-jarang saya sakit...Alhamdulillah.

Kelmarin, saya mengajar tahun 4, 5 dan 6...saya buat reading comprehension...memang sengsara klu mengajar budak pedalaman ni,esp English. Saya masih lagi belajar apa kaedah terbaik supaya anak murid saya rasa English ni mudah, senang...biarpun kurang vocab or jauh tertinggal dari anak2 di bandar...

Harap maklum yer, tahun 6 di sini bukan mcm tahun 6 di KL, Ipoh, Penang or even Gerik...tahun 6 disini masih jauh tertinggal...tak keterlaluan kalau saya katakan, tahap dorang ni macam tahun 2 di KL, Ipoh,Penang or even Gerik...that bad, ok!

Setakat ni, saya masih gunakan kaedah, cara yang sama seperti saya ajar tahap 1 pada tahun lepas...selalunya tahap 2 ni kalau setakat simple story or passage dorang dah boleh baca senirik, cikgu tinggal guides sikit2 je...tapi, anak murid saya tidak...90% bergantung dari saya... Maka, setiap kali saya ajar reading comprehension saya akan baca sebaris, dorang akan ikut...sambil tu, saya wajibkan anak murid saya "point finger"...Yakni,tunjuk dengan jari...sama macam kita mengaji quran dulu-dulu...kaedah ni Super Teacher saya yg ajar masa saya praktikum dulu (I adored her)...Tujuan saya buat macam tu supaya murid saya tahu apa yang dorang baca, tahu sebutan perkataan dengan betul...kalau sekadar ikut je apa yang saya baca, dorang akan "parroting"...tak tahu apa yg dorang baca, sekadar ikut membuta tuli...

Habis sesi membaca sambil point finger, saya akan suruh budak2 "underline"...Yakni garis perkataan yang saya sebut...selalunya saya akan sebut key words dlm story or passage tu...Ini supaya dorang lebih fokus dan lebih faham...Memang leceh,lambat dan time consuming gak...Bayang kan la, story or passage yg cuma ada 4 paragraphs with 5 comprehension questions, saya amik masa almost 1 hour nak ajar...tapi,takpe..Biar susah sekarang, saya harap akan fruitful bila result UPSR keluar...InsyaAllah,amin,amin..

p/s: anda yang baca entri ini,kalau ada cadangan atau penambahbaikkan sila lah post comment anda...InsyaAllah saya akan murnikan...

 
posted by ayu at 1/19/2010, |

2 Comments:

  At 4:58 PM Blogger Puan AA said:
teringat zaman ngaji dgn ayah..
tunjuk guna bulu landak..

moge terus gigih & ngajor penuh hemah..
  At 7:29 PM Blogger ayu said:
azree: doakan kami terus kuat semangat dan anak2 murid ni terang hati...amin