Tiba-tiba...

Wednesday, August 04, 2010
Tiba-tiba jer aku tak tahu nak menulis apa....mcm kering langsung idea....jadilah blog ni tak berhala tuju....

Ginilah, dah terlanjur aku ter-update ni, aku citer sket lah apa2 yg dah jadi sehari dua ni...

aku makin serabut dan mati punca mengajar budak2 tahun 5...seriusly!

tak reti nak citer camner....maybe la aku tak cukup pengalaman mengajor nak handle budak2 cam tu...nama jer darjah lima, tapi knowledge cam budak tahun 1....susah nak coop dgn silibus, kehendak dan level UPSR... mmg jauh sekali la dgn UPSR tu....penin penin....

aku nak citer kat cni pun tak tau caner...pendek citer, aku dah smpi muak asik ajor benda yg sama dr awal tahun...asik2 wat ayat " there is a boy cycling at the park" or "there are two boys....."....yg tu pun depa susah nak dapat....tensen tul aku....

My Super Teacher suggest guna substitution table utk tolong budak2 tu....insyaAllah aku akan cuba...aku sampai stress yg tak leh tido mlm memikir apa kurang nya cara aku ni? aku tahu aku take it personally each pupils tu....ada gak cikgu kat sekolah yg suggest kat aku supaya just tumpu pada budak2 yg boleh dan minat nak belajor je...yg malas, main n mmg tak leh diselamatkan tu jgn peduli sgt....tapi aku lak rasa tak kena klu wat cam tu....sebab setiap budak ada hak utk dapat ilmu....tapi klu aku ikut prinsip aku, maka budak2 yg pandai akan terikut ketinggalan dgn yg pemalas tahap gaban....kesannya, prestasi budak2 yg bagus ni akan menurun.....ha klu kome jadi aku camner? tensen tak? mana 1 nak ikut, prinsip senirik atau sistem?

Tolong pikirkan utk aku sat....aku tensen. aku tensen.aku stress.
 
posted by ayu at 8/04/2010, |

5 Comments:

  At 5:37 PM Blogger kaklong said:
ayu, kalau ikut HATI aku, aku nk ajar setiap sorang tu personally, yg mana pandai aku lajukan, mana kureng aku slow2kn, sbb mcm hg cakap tu x adil la pulak kalo pilih2 kan? mana tahu yg nakal2 tu sebenarnya berbakat tp kurang motivasi? tp xlehla ngajar dlm kelas, sbb xleh ajar semua skali harung, so pengajaran ikut HATI aku x munasabah. hehe.

jadi kalau nk ikut logik, mungkin hang buleh buat cara macam kita masa kat u, tutorial. lect x ajar depan kelas, dia bg selai2 kertas latihan (dlm kes ni hg buleh bg lain2 latihan ikut tahap students) and approach diorng by group. sementara approach group A, biar group B siapkan latihan diorng.

BI suatu subject yg memerlukan minat (bg aku) so untuk yg sgt sgt slow, mungkin perlu timbulkan minat diorng dulu, melalui lakonan? nyanyian?

sorry ayu, aku memberi idea sebagai outsiders, x pernah ada pengalaman mengajar melainkan adik sendiri yg boleh dicubit kalau degil. mungkin aku senang je nk cakap, org yg mempraktikkannya yg rasa susahnya.

apapun, ayu, don't give up. masa kat convent dulu aku masih teringat perasaan sedih bila cikgu tumpu pd student bijak, it hurts. it hurts more bila cikgu tu putus asa dgn kami yg nakal2 ni. ayu aku doakan hg berjaya harung semua ni. ingat, sesuatu yg sukar mcm ni memang perlu laluinya slowly but steadily. hasilnya mungkin x buleh nk dpt dlm sehari, malah dalam setahun pun possibility nya x tinggi, but what matters is that it's improving.

i hope ada la dlm sepatah dua kata2 aku ni yg buleh buat hg bersemangat. kekekeke. ayu fighting!!
  At 10:39 PM Blogger mamawana said:
Tugas yg mulia. Sabarlah dgn solat.
  At 10:57 PM Blogger ayu said:
wilda,

terkejut aku tgk komen yg panjang lebar....terharu actually...mcm nk nangis je baca komen hang wilda...terharu, sbb ada yg peduli..huhu....tq tq tq darling wilda....sgt terharu ni....insyaALLAH akan diusahakan begitu....cuma, guru di Malaysia ini, tugasnya bukan sahaja mengajar, tapi pelbagai kerja ;lain....like, sbg kerani akaun, misi, tukang ukur, dsb...itu lah cabarannya...masa,tenaga....anyway, thanx girl...

mamawana,insyaAllah....tq
  At 3:38 PM Blogger Puan AA said:
haaa tudia pabila wilda-si-krisis-identiti- berbicara.. smpi den pon tau tau nak komen apo laie dah..

tul tu ayu, cikgu skrg bukan takat cikgu je.. merangkap itu ini.. sumenye terletak kat bahu cikgu dengan harapan utk kurang'n masalah sosial budak2.. p&p mcm dh jd nomo 2..
tapi lebih byk cikgu yg menolak/bg alasan x nak t'libat..
(luahan bg pihak suami..eheheh)
hahahaha, ayu, betul, masa menaip tu aku meletakkan diri aku di tempat seorang guru, tapi aku lupa yang guru bukan setakat mengajar dlm kelas bnyk lg keje lain, tula, hanya org yg berada di tempat hang yg buleh rasa. semangat, ayu!!

aku tulis pnjg begitu sbb aku sgt berminat utk mengajar, tp aku tahu minat aku tu dh terlewat. tambah dgn result aku yg x seberapa, apa yg buleh aku buat ialah memberi semangat pd rakan2 guru aku utk buat yg terbaik!! minat aku saja x cukup, mesti layak jugak kan. hehehe. aku mungkin lebih sesuai dlm bidang lain.

apapun bidang kita, jom kita buat yg terbaik!!