Antara sifat syukur dan kehendak.Siapa yang Juara?

Sunday, July 12, 2009
Lama saya bertelefon dengan Mak di kampung. Mak baru balik dari kenduri dengan membawa sebakul besar durian kampung. Betapa saya cemburu dengan adik-adik di rumah. Enaknya durian kampung. Macam-macam boleh dibikin dengan durian. Boleh dimakan mentah, buat bubur, makan dengan pulut dan santan atau dibuat cokodok durian..apa yg saya suka? saya suka makan begitu saja..why?maybe sebab saya ini tidak sabar orangnya.makan terus lebih cepat masuk perut. tak payah tunggu lama-lama..ehheheh...

Saya ada confession mahu dibuat...saya ini "hantu durian"...saya makan durian macam saya makan nasi!saya makan durian sampai saya kenyang!saya tak ingat berapa rekod saya yg tertinggi. tapi Mak saya suka tengok saya makan durian. katanya"kenyang tengok Yong makan durian"...hmmm...adik bongsu saya, Haikal menagih hadiah hari lahirnya yg ke -5...katanya dengan pelat " Adik nak Transformers yang kaler kuning. Ada jual kat Petronas. Yong, kat Sabah ada Petronas tak?" dalam sayu-sayu begitu, jadi kelakar pula rasanya. Iya Sabah ada Petronas...Saya berjanji akan kirimkan Transformers kuning untuk adik bongsu saya, dia pula in return akan "kirimkan" durian kampung untuk saya...huhu..yang kelakarnya, dia tanya saya "Yong, nak kirim durian ni pakai apa? kapal terbang ke?kat Gerik takde kapal terbang"


Malam sabtu lepas, rumah sewa saya meriah dengan 7 orang rakan-rakan housemate saya. Mereka ini dari daerah pedalaman Telupid, Sandakan.Memang pedalaman sungguh, sampai melayakkan mereka dapat elaun Pedalaman Kategori 2, sebanyak RM1000..Wah, lebat duit mereka ini kan?tapi bagi kami disini, wang bukan penentu ketenangan hati dan perasaan..apalah RM1000 itu jika mahu dibandingkan dengan bekalan elektrik, air yang bersih, persekitaran yang selamat dan suasana di tempat sendiri, kan?biarlah tidak dapat Rm1000 itu, asalkan dekat dengan keluarga...tapi,mereka ini guru yang tabah dan redha mendidik anak bangsa Malaysia..aduh, sentimental sungguh entri saya ini...

Pertama kali berjumpa mereka ini, terus saja kami jadi mesra.Bila jauh begini, kawan2 jadi tempat mengadu dan bercerita..Rupa-rupanya, ada antara mereka ini sesekolah dengan rakan sekelas sewaktu di Maktab. Kecilnya dunia ini, kan?Kalau saya fikir, keadaan saya ini menyedihkan, ada lagi yang lebih sengsara dari saya. Tapi mereka tabah, lalui juga hari-hari yang sunyi dan gelap di daerah pedalaman Telupid.

Saya? berada di rumah teras 2 tingkat yg lengkap dengan Astro, air yang bersih, berkereta ke sekolah.Masih mahu merungut, semata-mata kepingin makan durian?! Ya,ya..saya pantas bersyukur kawan-kawan sekalian. Syukur Alhamdulillah. Terima kasih Tuhan atas nikmat-Mu ini.Ampun kan hamba Mu ini.Hamba-Mu ini khilaf..

p/s : saya mahu pamerkan gambar guru-guru Tabah dari Telupid itu, tapi internet slow.See, saya masih punya internet connection, sedangkan mereka elektrik juga ndak ada.Syukur Ayu,syukur.


 
posted by ayu at 7/12/2009, |

2 Comments:

hmmm....sabar la cikgu...sbb tu la kite ni special,btul x..
  At 10:35 AM Blogger ayu said:
mekasih cikgu abdulricks..iya,kita special..betul sgt tu...