Cerita Jimar

Saturday, August 29, 2009
Baki cuti sekolah ada 2 hari lagi...masa berlalu dengan pantas, kan? biarlah...saya mahu cepat pulang kampung...saya rindu masakan Mak, saya rindu bersembang dengan Ayah, saya rindu suara adik-adik, saya rindu angin nyaman di kampung, saya rindu semua yang ada di Semenanjung....Owh, saya juga rindu kawan-kawan sekampung....semuanya saya rindu....

Saya bukan mahu bercerita kisah rindu saya, tapi mahu bercerita tentang seorang anak murid saya yang bernama Jimar..orang nya kecil, berkulit cerah dengan mata yang bersinar, pendiam tapi mempunyai senyuman mesra...Apa istimewanya Jimar? Dia murid saya di Tahun 1..tidak pernah ke sekolah sebelumnya, murid lain ada pengalaman pra-sekolah..tapi,Jimar hadir ke sekolah dengan zero knowledge....Awal-awal mengajar, saya selalu berharap badan saya boleh duplicate..supaya seorang "saya" boleh beri tumpuan pada good pupils dan seorang "saya" lagi boleh polish weak pupils macam Jimar...hahaahaha...mana lah boleh begitu kan...tapi, saya belajar dari pengalaman saya setiap hari, juga dari guru-guru senior...Guru perlu bijak. Bijak mengajar, bijak eksploitasi murid...

Susahnya saya mengajar murid seperti Jimar, masih tidak tahu ABC, mengira(English juga ada mengira), masih keras jemari mahu menulis, buku pun dia tidak pasti yang mana bahagian hadapan atau belakang....tapi, saya selalu motivasi diri saya...saya akan rasa nikmatnya bila murid seperti Jimar ada peningkatan, perubahan,kemajuan...saya mengadu dengan Super Teacher dan guru lain di sekolah...kata mereka, itulah guru...mengajar, mendidik dengan tekun dan sabar....saya ikut semua cadangan, teknik dan cara guru-guru senior itu....

Tekak saya selalu serak, kering dan pedih...saya sabar...kepala saya selalu pening, pusing...saya sabar...saya selalu susah hati, runsing...saya sabar....entri ini bukanlah nak cerita ketabahan saya atau kehebatan saya..tidak ada sekelumit itu pun...Ya Tuhan, jauhkanlah saya dari sifat takbur, besar diri....saya cuma mahu berkongsi cerita dengan anda semua...bahawa bukan semua guru KPLI itu Guru 25 hb, guru menunggu gaji.... masih ada lagi yang memegang amanah dengan kuat, berkiblatkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan...

kembali kepada Jimar...6 bulan saya menjadi guru, saya rasa nikmatnya bila Jimar bukan sekadar kenal ABC, malah dari kumpulan KIA2M, dia sudah maju ke kumpulan murid bijak...besar hati saya...kemajuan,perubahan Jimar bukan usaha saya seorang..tidak,tidak...terima kasih pada guru KIA2M yang pada saya amat berpengalaman berhadapan murid seperti Jimar...

Pada hari penyampaian hadiah English Week, saya berikan Jimar hadiah Outstanding Performance...saya hadiahkan Jimar sebuah kamus bergambar Bahasa Inggeris...terpinga-pinga dia waktu namanya di panggil...saya minta Mr. GB sampaikan hadiahnya, sebaliknya Mr.GB mahu saya yang sampaikan hadiahnya "cikgu kan gurunya, jadi cikgu lah yang sampaikan"...
Jimar dengan malu-malu bersalam dengan saya, "thank you teacher"....masih pekat dengan pelat Sabah...Saya mengangguk..besar hati saya....

Itu cerita tentang Jimar, murid kesayangan saya....Saya sayang semua murid saya...biar mereka seperti Jimar atau tidak...mereka anak saya.
 
posted by ayu at 8/29/2009, |

5 Comments:

  At 5:33 AM Blogger Puan AA said:
keep it up ayu..
chaiyok!! chaiyok!!
  At 11:46 AM Blogger ayu said:
thanx Azree...
  At 4:33 PM Blogger Rin said:
besar nnti kan.. dia mesti ingt ko.. aku rasa takde client pun yg ingt keja aku.. huhuhu.. relevan tak? eh, aku sudah link kan ko balik..
  At 7:13 PM Blogger ayu said:
ada tu client yg igt ko,tapi malu dowh nak bagi tau...hehe..
  At 10:12 PM Blogger Khadijah said:
sebak tau...