Ku sangka kurang rupanya Kau tambah nikmatMu

Sunday, August 23, 2009
Saat ini,saya tiada mood untuk segala-galanya...tapi kerana bosan sudah dengan entry blog yg tidak bertukar lebih 2 minggu,saya paksa diri update blog..sungguh,saya ndak ada idea mahu cerita apa...sekarang kan bulan puasa, jadi semua blog kawan-kawan bercerita tentang kemahiran masing-masing memasak,pengalaman dolu-dolu....

jadi, saya mahu klise juga lah....kelmarin, pengalaman pertama Ramadhan di Sabah...dulu,sahur pukul 5, di sini pukul 4 saya dan seorang housemate sudah tercongok di meja makan.*2 housemates pulang Semenanjung, 1 lagi bersama suami* tidak ada nasi panas atau lauk yg simple sekali pun...cuma milo panas dan seketul roti sejuk...jadilah! saya tidak cerewet bila bersahur...kemudian telan 7 biji Elken Spirulina dan segelen air mati....

giliran saya memasak hari itu, pukul 2.30ptg saya ke dapur keluarkan udang dan kacang pen(kacang buncis)...saya teringin makan sambal udang dengan kacang pen....kalau di rumah saya, kami sekeluarga lebih suka padankan udang dengan peria...memanglah pahit sedikit,tapi kata Mak, elok untuk cuci darah...

habis memasak, solat asar, kemudian saya dan housemate dengan perasaan penuh pengharapan*tak la tinggi sangat* ke bazar ramadhan di depan taman perumahan kami....10 minit berpusing-pusing, belum ada lagi yang bikin saya kecur air liur....Yeah, saya dah agak pon....memanglah sangat kecewa..sangat-sangat!!!malas cerita tentang itu lagi...bulan puasa bukan bulan membesarkan makan, sepatutnya banyakkan ibadah...

sampai saja di rumah, saya telefon kampung....mendengar Mak bikin itu dan ini, buat air mata saya bergenang*saya amat cerewet dan sensitif bab makanan berbuka* Mak kata, " kenapa suara serak? dah besar kan, jangan la cengeng" ....cepat-cepat saya tukar topik lain...bercakap dengan Ayah buat saya sejuk hati..kata Ayah" jangan banyak tidur.buatla tadarus quran dan solat tarawih"...Insya Allah Ayah.

kami berbuka sekadar air teh panas dan kurma, kemudian solat maghrib...usai solat, barulah kami makan nasi dan sambal udang....sebelum itu sempat saya menggoreng ikan keropok*macam ikan masin* buat lauk tambahan....kalau dulu, sabil rehat2, saya suka makan kuih atau bubur....disini, kami makan buah....dari sakit ati beli kuih yang rasanya entah apa-apa, kami potong belimbing besi cicah asam masin....lebih meyihatkan!* cakap orang kecewa....

kamu tahu? sambil berehat, lain sungguh saya rasa..saya rasa perut saya tidak sesak, saya rasa rilek....tahu kenapa?iya, kerana saya makan secara sederhana, tidak sumbat semuanya dalam perut.Nasi juga sederhana banyak...inilah pertama kali saya rasa berbuka secara sederhana...sungguh!Thanx to bazar ramadhan yang simple itu...

Tuhan itu Maha Besar lagi Maha Mengetahui....Alhamdulillah...saya bersyukur atas nikmat Mu..nikmat berlapar, nikmat berbuka dengan makanan yang lazat dan halal, nikmat-nikmat yang tak terkira banyaknya...Alhamdulillah...
 
posted by ayu at 8/23/2009, |

0 Comments: