My name is Mr.C

Monday, September 07, 2009
Hari ini saya terlepas satu nikmat di bulan Ramadhan ini..saya tidak bersahur... bukan sengaja ndak mau bangun, tapi ndak sedar alarm handphone "menjerit"...saya susah hati..."habis la hari ni, tak minum air dan tak makan Spirulina"....Elken Spirulina itu umpama "tonik" buat saya...saya jadi bertenaga, tidak mengantuk, bersemangat dan baik untuk resdung saya....Tapi saya tetap optimis, mungkin Allah mahu uji saya hari ini..masih bersemangat kah saya mengajar atau saya mengajar ala kadar saja? masih kuat kah suara saya seperti selalu?

Tidak, saya bukan mahu promote Elken Spirulina itu... saya mahu kenalkan anda semua dengan Mr. C....one of my tools in class...Ok, please meet Mr. C ..huhu



Iya, itu lah Mr. C yang berwarna yellow ituh...hehe...saya gunakan untuk buat garisan, dan mendisiplinkan anak murid saya...kalau nakal sangat memang saya denda....itu tanda sayang, kata cikgu-cikgu lain...jadi di bulan puasa yang mulia ini, bulan untuk mendidik diri sesiapa yang kurang sabar, saya pada awal-awal puasa berkira-kira, tertanya-tanya; kurangkah pahala puasa saya jika saya menggunakan Mr. C? saya tidak pasti...tapi, yang saya pasti saya mendidik,membentuk modal insan Malaysia...eceh!...

Jika anda guru, akan rasa perasaan saya. Perasaan puas bila segala rancangan mengajar dapat di jalankan, perasaan berbaloi bila murid faham, biar tekak terasa perit, perasaan gaji yang berkat dek tertunai segala amanah dipikul di bahu ini...Mr.C itu membantu saya mencapai matlamat saya...

Janganlah salah sangka pula, saya bukan garang macam harimau..mahu marah saja, mahu denda saja....kalau saya boleh sabar, saya sabar...Saya urut belakang anak murid...sabar,sabar...Saya urut dada saya...sabar,sabar...Sebenarnya, saya sendiri tidak menyangka saya boleh menjadi sabar begini...Bagi yang mengenali saya, anda tahu tahap kesabaran saya setakat mana,kan...hehe...Tapi,itulah kan, mungkin kerana saya faham tanggungjawab saya, mungkin kerana saya redha ketentuan Allah, mungkin kerana doa Mak Ayah saya, mungkin kerana saya lahir bulan Januari (antara ciri yang lahir bln Januari adalah suka mendidik dan dididik), mungkin kerana saya anak sulung, mungkin kerana dalam DNA saya sudah terjalin bebenang sifat penyayang.....

Saya marah, saya denda anak murid memang datang dari hati saya.Saya sayang dan ambil berat kemajuan mereka...maka itulah, saya berusaha sekuat dan sedaya upaya termampu dek kudrat 4 kerat saya untuk mendidik dan membimbing mereka...Anda yang membaca entri ini, doakan lah saya. Doakanlah supaya saya terus bersemangat mendidik dan membimbing anak-anak ini...Doakanlah anak-anak ini diterangkan hati, fasih lidahnya, elok akhlaknya...Amin.

 
posted by ayu at 9/07/2009, |

4 Comments:

  At 1:35 PM Blogger munira said:
ayu..ingatkan siapalah tadi :)
rupa-rupanya ruler!
tringat lak siti and dato' K hehehe
  At 2:12 PM Blogger ayu said:
muniiiii!!!!!
hahhaa..itulah Mr.C...Tetiba teringat Dato K n ct lak ek....huhu...kebetulan,wallpapaer laptop gmbr cover album ct yg baru"tahajjud cinta"...cantiknya dia,kan?
  At 5:09 PM Blogger nicky said:
gambate cikgu ayu!!!
  At 9:16 AM Blogger ayu said:
Nik>thanx..